9 råd til at undgå julegave-stress

Sidste år den 23. december kl. 18.50 stod jeg i Humac og skiftevis tiggede, tryglede, truede, småtudede og råbte en ekspedient ind i ansigtet i håbet om, at få lov til at købe det sidste Apple-TV, der var tilbage på hele Fyn.

Som var lagt til side til en anden.

Eftersom det endnu ikke var afhentet, forsøgte jeg med ovenstående modne argumentation, at overbevise ekspedienten om, at han i stedet skulle frigive den lille pakke æble-tv til mig. Bevares, ikke videre sympatisk, det ved jeg godt, og I tænker sikkert også, at jeg bare kan lære at handle mine julegaver i lidt bedre tid.

Problemet var bare, at det havde jeg allerede gjort.

I rigtig god tid endda, havde jeg handlet hele årets julegavehøst på nettet, hvorefter PostDanmark brillierede ved, at igen af dem kom frem overhovedet. Zip, zero, nada. Derimod blev jeg holdt hen med ”Vent nu bare, de dukker op”, hver gang jeg rykkede for dem, hvorfor slutresultatet blev ovenstående scene – som kulmination på en hel dag, hvor jeg havde h-e-g-l-e-t rundt for at købe samtlige julegaver igen forfra. Og i hver butik var blevet mødt af løftede øjenbryn og en ”Pffff-det-har-da-været-udsolgt-i-månedsvis”-hvislen fra ekspedienten, uanset hvad jeg spurgte efter. ( Plus en hulens masse ballade fra sur mand, der var muggen over, at jeg kun sporadisk kunne nå planlagt julehygge og havde brug for cocktails efter endt gavejagt.)

Jeg fik mit Apple-TV og de andre kunder fik et billigt grin, da jeg hang om halsen på ekspedienten, mens jeg taknemmeligheds-krammede ham og råbte højt af glæde. (Ja, det var en meget vigtig gave)

Det galehus er der ingen grund til at udsætte andre for og derfor har jeg, sammen med Forbrugerrådet, samlet de bedste råd til at få julegaverne i hus – uden scener af nogen slags.

  • Tjek, hvem du handler med. Er der fx en fysisk adresse? Hold dig fra firmaer, hvis eneste kontaktadresse er en hotmail-adresse. Reelle firmaer har eget domæne med tilhørende mailadresse.
  • Undersøg om du kan få forlænget fortrydelsesretten, hvis det kniber med tiden
  • Tjek leveringstiden – kan gaven nå frem?
    Hvis der ikke er aftalt eller lovet et bestemt leveringstidspunkt, har sælger en frist på 30 dage til levering af varen eller ydelsen. Hvilket betyder at du faktisk har travlt allerede nu…
  • Hvis varen eller ydelsen ved udløbet af fristen endnu ikke er leveret, kan du ophæve købet eller aftalen og få dine penge igen, hvis du har betalt forud.
  • Vær ekstra obs. på leveringstiden, hvis du køber gaver i udlandet. Det er muligt, at det danske postvæsen har travlt, men det er intet imod, hvad de har i England,  USA og Tyskland, så beregn ekstra tid til levering.
    Her skal også indregnes den interessante feature, at vejret kan drille. En snestorm kan lukke lufthavne og forsinke dine gaver betragteligt. (Jo, det sker, sjovt nok, altid når man er i sidste øjeblik)
  • Tjek hvor nemt eller svært det er at bytte gaven – husk at returfragten til udlandet kan være ret høj.
  • Betal med betalingskort. Tjek at betalingen er krypteret.
  • Husk at indregne ventetid på posthuset. Nethandlen har slået rekord igen i år med online gavekøb, fordi det er så dejligt nemt – og ofte også billigere. Desværre betyder det også, at posten nogle steder dropper levering på adressen, fordi der er for travlt. Hvis du alligevel skal stå i kø på posthuset i 2 timer den 22. december, hvor meget tid, har du så reelt sparet?
  • Køb nu i god tid. Du skal have tid til at finde noget andet, hvis varen ikke når frem eller er udsolgt.

Hvordan du undgår juleballade på hjemmefronten, kan jeg desværre ikke hjælpe med. Det går altid i f*ck her.

Gode råd modtages gerne!

Kan du lide, hvad du læser, så del gerne!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *