Gode råd er… ikke-eksisterende

Jeg elsker netshopping. Så er det sagt.

Love it – og kan ikke sige noget dårligt om det. Altså bortset fra når Post-Fucking-Danmark, fucker ens levering op, men det er jo ikke netbutikkernes skyld.

Jeg har svinget dankortet online, siden det var muligt, umoderne og omgærdet af stor mystik. Jeg har købt både min øko. Juleand, min hund, størstedelen af min garderobe og alt, hvad man smører i hovedet på nettet.

Fordelene er åbenlyse: Man sidder på sin røv i sofaen, får varer leveret til døren, det er oftest billigere end i fysiske butikker og bytteservicen uovertruffen. Netshops skal nemlig tage varer retur og så slipper man for de forpul…. tilgodebeviser, man aldrig får brugt alligevel.

Der er bare et problem. For i virkeligheden vil jeg jo gerne handle lokalt, støtte nærområdet og alt det der. Men når butikkernes version af kundeservice er, at behandle kunderne som en pose lort, så sender de mig direkte hjem i netshoppe-land!

Jeg troede faktisk at FinansGrisen havde fået dem til at fatte, at folk ikke længere bare betaler ved Kasse 1 og smiler sig gennem den ikke-eksisterende service. Og at de ved, at nethandlens fordele ånder dem så meget i nakken, at de er tvunget til at lægge både arrogance og dårlig behandling bagerst på lageret. Not!

Og det er åbenbart helt, helt ude i hampen at forvente, at en butik lever op til sit eget slogan. Eksempelvis Matas, hvor gode råd er gratis. Ok, det er godt nok gratis, men råd er der intet af. Overhovedet.

Eksempel 1: Når man bruger 10 timer om dagen på at glo ind i en pc-skærm, kan man godt blive pænt mærkelig i øjnene.  Især som kontaktlinsebruger. Enter Matas, for at få noget dryp-i-øjne-hejs, der skulle hjælpe på tørre glugger. Spurgte u-d-t-r-y-k-k-e-l-i-g-t om dråber kunne benyttes med linser:

”Ja, ja intet problem”, sagde tyggegummignaskende teenager med pandaøjne bag disken.

Burde derfor havde forudset, at der på første linje på indlægssedlen stod: ”Må ikke benyttes af kontaktlinsebrugere!”

Eksempel 2: Mærkelige gule skjolder er dukket op på hvid yndlingsskjorte. Sinken her går igen i Matas, for at få noget gå-væk-skjolder-agtigt. Forklarer u-d-t-r-y-k-k-e-l-i-g-t, at det skal bruges til at fjerne gule pletter på hvidt tøj, får stukket en pakke i hånden, åbner æske derhjemme og konkluderer via brugsanvisning: ”Må ikke bruges på hvidt tøj, da det kan give gule skjolder! ”

Excellent rådgivning Matas!

Nu er man jo et rummeligt menneske, så tænker tredje gang er lykkens gang. Der er jo ingen grund til at afskrive folk pga. et par detaljer.  Så da der er brug for noget nyt til at tvære i ansigtet og som helst skal få en til at se 10 år yngre ud, er det jo oplagt at få et godt, gratis råd i Matas.

Fandt (selv!) stram-op-og-glat-ud-creme, læste på indpakningen og blev ikke en skid klogere. Spurgte Matas-dame til råds og hendes rådgivning bestod så af, at læse selvsamme indpakningstekst! Kunne simpelthen ikke nære mig for at sige:

”Ja, det har jeg også lige læst, men jeg spurgte dig sådan set for at høre, om du vidste mere end det? Og om der er et svar på mit helt specifikke spørgsmål?”

Det var der så ikke. For det er noget med, at de ikke alle er uddannet til at kunne svare på det hele. Fair nok.

Men kunne man så ikke overveje, at fordele mærkerne, som butikken gerne vil sælge,  rundt på de ansatte, så der i det mindste er en, der ved noget? Jeg vil da skide på, der er fire, der ved noget om Ole Henriksen, når det var Chanel, jeg spurgte til!

Eller måske sætte et skilt i vinduet, der fortæller, at om mandagen ved de noget om Lancome, tirsdag er Clinique-eksperten på arbejde og onsdag er det Biotherm-kunders tur til at blive rådgivet…?

Er det god service, at lade kunderne rende forgæves og i øvrigt også vildlede folk, fordi de ansatte ikke er klædt på til at give den rådgivning, som man skamløst markedsfører sig på?!

Kære Matas, jeg kan godt selv læse bag på indpakningen. Så hvis jeres vejledning består i højtlæsning for kunderne, kan I ikke prøve at finde et nyt slogan? Eller bare indføre noget uddannelse af medarbejderne?

Så handler jeg hjemmefra så længe. Der er fejlkøbene i det mindste billigere.

Kan du lide, hvad du læser, så del gerne!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *