Hvordan er du i sengen?

Ja, undskyld det bliver lidt personligt nu, men det spørgsmål er netop landet i min indbakke.  Og er henover de sidste fem minutter blevet fulgt op af tilsvarende snagerier som: Er du klar til at blive gravid? Er du klar til dit livs sommer? Og er du træt af at være fed? (Hvabehar???)

En rask optælling på maillisten en tilfældig tirsdag formiddag viser 35 (Ja, fem og fu**ing tredive) mails, der kun kan betegnes som ligegyldigt spam. Og sådan er det hver eneste dag, nogle gange med helt op til 50 mails, for der er åbenbart ingen grænser for, hvad man må forklæde som et nyhedsbrev og proppe ned i halsen på uskyldige mailbokse.

Køber man en ny printer, kan man se frem til en endeløs strøm af tilbud på opgraderinger, patroner og fotopapir fra HP. Et kosmetologbesøg honoreres med en fortløbende stribe sms’er om de seneste aktuelle tilbud og har man engang været læser af et blad, bliver man flere gange ugentligt belønnet med nye, to-die-for tilbud på det blad, man har sagt op.

Helt ærligt, magasinet I Form, hvem f… har bildt Jer ind, at folk gider have en mail fra Jer 3 gange om ugen, hvor I udelukkende promoverer bladets fortræffeligheder og faldbyder nye abonnementer? Hvorfor kan jeg ikke få lov til at sælge ud af klædeskabet, uden at skulle lægges ned af en strøm af mails med andre folks gamle lort? Og hvorfor skal man straffes for, at give folk smør på brødet ved at handle i deres netbutikker og derefter tæppebombes med nyhedsbreve, der ingen nyhedsværdi har overhovedet? (Seriously, Bergdorff Goodmann, 3 gange om dagen?? Det er tøj, for faen!)

Og siden hvornår er det en nyhed, at man har været på messe i Paris og æde kager?

Samme sygdom har bredt sig til Facebook. Damebladet Elle har udviklet sig til en blanding af sladdercentral, modeblad og beautyshop, hvilke afstedkommer 6-7 statusopdateringer dagligt. Det samme gælder Alt for dåserne og rigtig, rigtig mange andre.

Jeg ved, jeg har kolleger, der tjener styrtende på, at holde kurser og skrive bøger om nyhedsbreve, hvor de uddeler guldkorn til såkaldt ”almindelige mennesker”, der gerne vil sælge noget mere. Fint nok, men kan I ikke tilføje i pensum, at man rent faktisk skal have noget at fortælle, når man laver et nyhedsbrev? Og at indholdet helst skal være, ja, nyt? Og at de færreste har nyt at fortælle 3 gange om ugen?

Virksomheder har i den grad set lyset i de sociale medier, som Facebook, Twitter, nyhedsbreve og video og det er ganske rigtigt også fantastiske værktøjer til reklame og markedsføring.  Det er bare utroligt ærgerligt, at I slet ikke har fattet, at konstant spamming ikke genererer flere kunder. At man tværtimod bliver så skide irriteret, at man framelder sig ALT på jeres site.

Med mindre man er et nyhedsmedie, er det tæt på umuligt, at skrive noget så interessant i et nyhedsbrev, at man skal tvangsfordre sine læsere med det flere gange dagligt eller ugentligt. Ligesom der gerne må være en form for enslydende vinkel i det, man skriver. (Ja Magasin, det er Jer, jeg mener: Reklamer for chokolade og stram op og hold ind -undertøj i samme mail. Virkelig?! )

Og nej, nyhedsmails her fra bloggen er s-e-l-v-f-ø-l-g-e-l-i-g ikke spam. (Men du må gerne framelde sig, hvis du synes)

Kan du lide, hvad du læser, så del gerne!


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *